تلسکوپ فضایی جیمز وب

پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب

()

بعد از سال‌ها انتظار دوستداران نجوم، سرانجام امروز تلسکوپ فضایی جیمز وب با رسیدن به سکوی پرتاب، آماده ترک زمین و آغاز مأموریت خود است.

تلسکوپ نسل بعدی ناسا پس از گذراندن بیش از دو دهه فرآیند ساخت و صرف نزدیک به ده میلیارد دلار، امروز روی سکوی پرتاب قرار گرفته است. تلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است امروز شنبه چهارم دی در جریان پنجره پرتابی ۳۲ دقیقه‌ای که از ساعت ۱۵:۵۰ به وقت ایران گشوده می‌شود، زمین را به مقصد اعماق فضا ترک نماید. این رصدخانه عظیم برفراز موشک آریان ۵ از کورو در گویان فرانسه پرتاب می‌شود.

آریان ۵ و تلسکوپ جیمز برفراز آن، پنجشنبه در ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ایران از تاسیسات مونتاژ نهایی در پایگاه فضایی گویان خارج شده‌اند و حوالی ساعت ۲۱:۰۰ به سکوی پرتاب رسیده‌اند. و موشک تا ساعاتی دیگر رهسپار فضا خواهد شد.

دانشمندان امیدوارند تا ۲۰۲۲، تلسکوپ مشاهداتی از منظومه شمسی و کهکشان‌های بسیار دوردست را آغاز نماید. جیمز وب برای رصد آسمان در نور فروسرخ طراحی شده است؛ قابلیتی که به دانشمندان کمک خواهد کرد تا آغاز جهان هستی را مطالعه نمایند.

جیمز وب پروژه‌ای به مدیریت ناسا و مشارکت سازمان‌های فضایی اروپا و کانادا است. تلسکوپ برای قرار گیری داخل موشک اصطلاحا تا شده است و یک ماه نخست در فضا را صرف باز کردن تلسکوپ خواهد شد. جیمز وب در زمان گشودن خود به سمت مقصد نهایی‌اش در فاصله ۱/۵ میلیون کیلومتری از زمین به پیش خواهد رفت.

 

این پست چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید