سئو سایت فروشگاهی و بررسی نکات مهم سئو سایت

سئو سایت فروشگاهی و بررسی نکات مهم سئو سایت

()

سئو سایت فروشگاهی چیست؟

اگر هنوز گامی موثر به سوی آنلاین شدن کسب و کار فروشگاهی خود برنداشته‌اید، الان بهترین زمان برای برنامه ریزی است. در دنیای تجارت امروزه دیگر نمی‌توانید تنها با روش‌های فروش سنتی پیش روید.

هر روز و هر لحظه رقبای کسب و کار شما در حال گسترش و ارتقا کسب و کار خود در دنیای دیجیتال، با بهره‌گیری از تکنیک‌های فروش و افزایش فروش و درآمد از سایت فروشگاهی هستند.

سایت فروشگاهی بهترین انتخاب برای کسب و کار آنلاین است و در ایجاد اعتماد و جذب مخاطب همچنین ارائه مشخصات کامل محصول بسیار کارآمد است.

سئو سایت فروشگاهی چیست و چه تاثیری بر سایت دارد؟ در انتهای این مقاله شما با اطلاعاتی که بدست می‌آورید می‌توانید با دیدی مناسب سئو سایت فروشگاهی خود را با خیال آسوده به یک شرکت متخصص سپرده و گزارش کارها و توضیحات سایت را کنترل و مدیریت نمایید. توجه داشته باشید بهینه سازی و سئو سایت فروشگاهی استراتژی‌ها و راهکارهای بسیاری دارد که نیازمند مدیر سایت متخصص است. در این مقاله شما را با معیارهایی که باید در نظر داشته باشید و روش‌های بهبود رتبه و جایگاه سایت را نیز آشنا کرده‌ایم.

سایت فروشگاهی، مثل ویترین مجازی از کسب و کار شما می‌باشد که باید با در نظر گرفتن طراحی چشم نواز و معرفی محصولات و رابط کاربری خوب بستر فروش محصولات خود را فراهم نمایید. برای داشتن بازدید بالا سایت فروشگاهی باید سئو قوی داشته باشید، سئو پر بازده‌ترین روش رنک‌بندی است در صورتی‌که هدفمند باشد نرخ بازگشت سرمایه آن چشمگیر خواهد بود.

 در حوزه سایت فروشگاهی شما با تعدادی سایت که رقبای شما هستند رقابت کنید. در حقیقت برای اینکه شما در نتایج جستجوها در رده بالاتری از رقیب‌ها باشید، باید بیشتر و بهتر از آن‌ها فعالیت نماید. به زبان ساده باید نقاط ضعف و قوت سایت رقبا را بررسی کنید و در سایت خود رفع و نقاط قوت را در سایت خودت ارتقا و بهینه کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی نکات مهم در سئو سایت فروشگاهی بپردازیم پس با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید سایت فروشگاهی شما در یک زمان کوتاه رتبه و جایگاه خوبی را در گوگل بدست آورد می‌توانید از طریق تبلیغات Adwords یا همان تبلیغات کلیکی گوگل محصولات خود را به فروش برسانید که هزینه بر است. اقداماتی که در راستای سئو سایت فروشگاهی میبایست انجام داد:

6-best-keyword-research-tools-to-skyrocket-your-seo-in-2020

تحقیق کلمات کلیدی

در سایت فروشگاهی اولین اقدام مدیر سئو جستجو کلمات کلیدی است. برای بدست آوردن نتیجه دلخواه که همان جذب مشتری است باید همان کلماتی که مخاطبین شما برای محصول یا خدمات مورد نیاز سرچ می‌کنند را پیدا نمایید.در جستجو کلمات کلیدی به کلمات کلیدی طولانی( long tail keyword)  توجه داشته باشید.
ساده‌ترین راه برای یافتن کلمات کلیدی استفاده از پیشنهادات گوگل است، روش دیگر با تحلیل رقبا می‌توانید کلمات کلیدی مهم را پیدا کنید، به این صورت که وب سایت رقبا خود را بررسی کنید و صفحات دسته بندی و محصولات آن ها را تحلیل کنید به عنوان صفحه URL و کلمات متن توجه نمایید زیرا کلمات کلیدی در این مکان‌ها قرار می‌گیرند.

روش‌های حرفه‌ای نیز هستند که با استفاده از این ابزار آنلاین که بعضی پولی هستند، می‌توانید کلمات مهم کسب و کار خود را بیابید. این ابزارها عبارتند از:

Google keyword planner

Ahref

Kwfinder

Lsigarph

مرحله بعد که مستلزم دقت بسیاری است، تعیین کلمات کلیدی هر صفحه است. کلمه کلیدی اصلی کسب و کار را در صفحه نخست و کلمات جامع تر را در دسته بندی‌ها قرار دهید و در آخر کلمات کلیدی با جزئیات بیشتر را در صفحات محصول برنامه ریزی کنید.

توجه داشته باشید که هرچه کلمه کلیدی را به طور تخصصی در صفحه بهینه سازی کرده باشید قطعا شانس بیشتری در کسب رتبه دارید. لازم است به مواردی نیز توجه کنید، از ایجاد صفحات متعدد برای یک کلمه کلیدی اجتناب کنید، از ایجاد چندین صفحه با موضوعات یکسان بپرهیزید زیرا باعث سردرگمی گوگل خواهید شد به این صورت که گوگل نمی‌تواند محتوای اصلی را تشخیص دهد و در آخر صفحات شما با یکدیگر وارد رقابت می‌شوند که در اصطلاح به آن کنیبالیزیشن (Cannibalization)  گفته می‌شود.

و در آخر هدف مخاطبین خود از سرچ را مشخص نمایید. اغلب اوقات هدف از سرچ کلمه کلیدی موارد زیر است:

  1. خرید
  2. جمع آوری اطلاعات
  3. بررسی و مقایسه
  4. مشاهده تصاویر

هدف اصلی گوگل نزدیکی محتوای صفحه به موضوع سرچ شده توسط مخاطب است یعنی محتوای صفحه با نیاز کاربر متناسب باشد و بهترین پاسخ را به کاربر نمایش دهد. به طور مثال اگر کاربر قصد خرید محصولی را دارد، صفحه محصول یا صفحه ورود میباسیت نمایش داده شود در غیر این صورت رتبه مناسبی نخواهد گرفت.

ساختار سایت فروشگاهی

ساختار مناسب می‌تواند بر سئو سایت فروشگاهی اثر گذاشته و باعث افزایش فروش شود. همچنین با داشتن ساختاری صحیح و مناسب، می‌توانید بعد از مدتی به راحتی محصولات بیشتری به فروشگاه اینترنتی خود اضافه نمایید و نگران تعداد آن نباشید.

در راستای افزایش کارایی فروشگاه می‌توانید یک جدول تهیه کنید. توجه داشته باشید ساختاری مرتب برای فروشگاه اینترنتی خود ایجاد نمایید، منظور از ساختار مرتب این است که کاربر با چند کلیک به آسانی از صفحه اصلی به صفحات محصولات جابجا شود. با این روش اعتبار صفحه خانه یا نخست از طریق لینک‌های داخلی به صفحات محصولات منتقل می شود. برای این کار میبایست به دو نکته توجه کنید:

  1.  معماری یا ساختار سایت باید ساده باشد.
  2.  صفحات بیش از 3 کلیک نباید از یکدیگر فاصله داشته باشد .

صفحه نخست سایت معتبرترین صفحه در سایت است و می‌تواند اعتبار خود را به صفحات دسته بندی و صفحات محصول بیافزاید به این طریق که با لینک سازی داخلی از یک صفحه به صفحه دیگر اعتبار صفحه مبدا به مقصد منتقل می‌شود که پیش‌تر به آن پیج رنک گفته می‌شد.

site-structure

سئوی داخلی (On-Page SEO) سایت فروشگاهی

پس از جستجو کمات کلیدی و بهینه سازی معماری سایت در این مرحله باید به بهینه‌سازی ویژگی‌های داخل سایت برای سئو بپردازید.

بهینه سازی URL

از جمله مواردی که بر سئو سایت فروشگاهی تاثیرگذار است،URLهای کوتاه و حاوی کلمات کلیدی است مثل:  

Yourdomain.com/category-server
Yourdomain.com/product/gaming-laptop

همچنین توجه داشته باشید برای جدا کردن کلمات میباسیت از – استفاده نمایید( از فاصله و _ استفاده نکنید) و حدالامکان حاوی پارامتر نباشد.

بهینه سازی Title و Meta description

در اکثر سایت‌های فروشگاهی متا تگ Title و Meta descriptionدر بیشتر صفحات تکراری هستند. دلیل این اتفاق تعداد زیاد صفحات، وجود محصولات مشابه است که نوشتن Title و Meta description را برای هر صفحه به صورت جداگانه دشوار می‌کند. تنها راهکار استفاده از توضیحات و عناوین متفاوت و اختصاصی برای هریک از صفحات مهم وب سایت فروشگاهی است. از جمله صفحات مهم می‌توان به صفحاتی که حاوی کلمات کلیدی و هدف گذاری شده هستند اشاره کرد.  توجه داشته باشید برای این صفحات توضیحات و عناوین جذابی بنویسید، کلمات کلیدی را در اول عنوان و توضیحات بکار بگیرید. بهتر است که مزایای رقابتی خود را نیز عنوان نمایید مثل پشتیبانی رایگان تا مدت مشخص، تحویل فوری یا ارسال رایگان که تاثیر بسزائی در نرخ کلیک دارد.

نکته مهم: توجه داشته باشید هر صفحه فقط یک تگ H1 داشته باشد و در هر صفحه تگ H1 با صفحات دیگه متفاوت و منحصر بفرد باشد.

تکنیکال سئو سایت فروشگاهی

امکان بوجود آمدن مشکلات سئو تکنیکال در سایت فروشگاهی بیشتر است که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم و نحوه حل این مشکلات را ارائه میدهیم:

رفع محتوای تکراری

یکی از مشکلات رایج سئو سایت فروشگاهی وجود محتوای تکراری است. حال منظور از محتوای تکراری وجود دو یا چندین صفحه دارای محتوای یکسان یا نزدیک به هم با URL متفاوت می‌باشد. دلایل بسیاری باعث بوجود آمدن محتوای تکراری می‌شود در ادامه به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:

  • ایجاد چندین صفحه محصول با مشخصات شبیه به هم که میبایست در این شرایط محصولات مشابه را به صفحه دسته بندی اصلی محصول canonical نمایید.
  • پارامتر URL نیز از جمله مشکلات هستند که از طریق قسمت URL parameter این پارامترها را مدیریت کنید و یا فایل robots.txt دسترسی ربات‌های گوگل را ببندید. همچنین می‌توانید تگ canonical را به این صفحات اضافه نمایید.
  • دسترسی به یک صفحه از چندین مسیر متفاوت دلیل این مشکل ساختار سایت می‌باشد. بهتر است برای هر صفحه محصول یا دسته بندی مسیری جداگانه تعیین کنید.
  • چند نسخه URL متفاوت از یک دامنه را به دامنه اصلی ریدایرکت 301 نمایید( مهم نیست WWW، HTTP و HTTPS داشته باشد یا نه).

ریدایرکت صفحات 404

زمانی که یک صفحه را حذف می‌کنید لینک‌های موجود در آن صفحه به صورت خطای 404 به کاربر نشان داده می‌شود. از طریق deepcrawl می‌توانید این صفحات را شناسایی کرده و به نزدیک‌ترین صفحه ریدایرکت نمایید. توجه داشته باشید در زمانی که موجودی محصولی به اتمام رسیده است صفحه مورد نظر را حذف یا ریدایرکت301 نکنید بلکه در این شرایط از ریدایرکت موقت 302 استفاده نمایید.

پیشنهاد می‌کنم یک صفحه 404 طراحی کنید تا در زمانی که کاربران با این صفحه مواجه می‌شوند به صفحات دیگر راهنمایی شوند حتی بهتر است برای این صفحه متن اختصاصی در نظر بگیرید.

طراحی responsive و بهینه سازی در موبایل

گوگل با معرفی یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های خود به اسم mobile first index به اهمیت سئو سایت فروشگاهی برای نسخه‌های موبایل افزود. پس توجه کنید در صورتی که سایت فروشگاهی شما برای نسخه‌های موبایل مناسب نباشد هیچ شانسی برای رنک‌گیری در گوگل ندارید، طراحی سایت واکنش‌گرا سبب تجربه کاربری عالی و همچنین ارتقا سئو می‌شود.

می‌توانید سایت خود را درgoogle mobile friendly test  بررسی کنید و اگر موبایل فرندلی نبود خطاها را رفع نمایید.

بهبود سرعت سایت

از دیگر موارد مهم در سئو سایت فروشگاه اینترنتی سرعت لود صفحات سایت هست. دلیل اهمیت سرعت لود صفحات تجربه کاربری مناسب است که همچنان تاثیر بسزائی بر رتبه گوگل دارد.

سایت‌های هستند که با استفاده از آنها می‌توانید سرعت سایت خود را بررسی نمایید مثلPageSpeed Insights, gtmetrix  کند بودن سایت دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد اگر سایت شما سرعت مناسبی ندارد چند مورد را بررسی نمایید:

  1. استفاده از CDN
  2. کاهش درخواست  HTTP
  3. Min  کردن منابع
  4. بهینه سازی تصاویر
  5. انتخاب هاست مناسب و قوی
  6. فعال نمودن سیستم  Cashing
  7. فعال کردن G-ZIP

تا اینجا تمامی مواردی که گفته شد باید به درستی اجرا شود تا سایت شما رتبه خوبی در گوگل بدست بیاورد.

بهبود سرعت سایت

ساخت بک لینک سایت فروشگاهی

در سئو سایت فروشگاه باید یک استراتژی برای بک لینک سازی خارجی داشته باشید. در قدم اول موقعیت‌های مرتبط لینک سازی را بررسی و انتخاب کنید و بعد اقدام به ساخت بک لینک و سئو خارجی کنید. هرچه تعداد لینک‌های دریافتی از سایت‌های معتبر بیشتر باشد سایت شما معتبر و رده‌بندی بالاتری بدست خواهد آورد.

سئو سایت فروشگاهی، یکی از مطمئن‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ می‌باشد که در صورت بکارگیری استراتژی صحیح در آن، به صورت بلند مدت ورودی‌های هدفمند را به سایت شما می‌آورد و درآمد فروشگاه آنلاین شما را دگرگون می‌کند. یک نمونه موفق از این روش، سئو سایت دیجی کالا می‌باشد که اکنون بر سر زبان همه افتاده است. اگر برای سئو سایت فروشگاه خود، از کلمات کلیدی مرتبط تحقیق شده و با آمار جستجوی بالا استفاده کنید، می‌توانید از بازدید کنندگانی بهره‌مند شوید که به طور مستقیم به دنبال سفارش محصولات شما هستند.

حال نوبت شماست تا با انتخاب یک شرکت متخصص در حوزه طراحی و سئو سایت و رعایت تمام این اصول سایت فروشگاهی خود را به اولین نتایج گوگل برسانید. ما در مدیران امن نگار پارتاک با نمونه طراحی‌های موفق آماده مشاوره و اجرا سایت‌ فروشگاهی مورد نیاز شما هستیم.

این پست چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید