Zabbix چیست؟ معرفی ابزار مانیتورینگ شبکه زبیکس

زبیکس Zabbix چیست؟ معرفی ابزار مانیتورینگ شبکه زبیکس

()

نرم‌افزار مانیتورینگ Zabbix

زبیکس (Zabbix) یک نرم‌افزار مانیتورینگ شبکه متن‌باز برای نظارت، کنترل و در دسترس‌بودن تمامی اجزاء تشکیل‌دهنده زیرساخت IT در سطح سازمانی می‌باشد که توسط Alexei Vladishev ایجاد و در سال 2005 کمپانی Zabbix توسط وی تاسیس گردید. این نرم‌افزار از Oracle ، SQLite ، PostgreSQL ، MySQL و IBM DB2 برای ذخیره‌سازی داده‌ها و از زبان C برای برنامه‌نویسی سمت سرور و از PHP برای برنامه‌نویسی سمت کاربری استفاده می‌کند.

ویژگی‌های نرم‌افزار زبیکس (Zabbix)

از ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مانیتورینگ توزیع شده
  • پشتیبانی از پروتکل SNMP
  • مانیتورینگ ماشین‌های مجازی
  • مانیتورینگ سخت‌افزاری
  • مانیتورینگ بدون عامل نرم‌افزاری
  • مانیتورینگ سرورهای جاوا
  • سفارشی‌سازی

 مانیتورینگ توزیع شده

زبیکس (Zabbix) به طور متوسط قابلیت مانیتورکردن 100000 دستگاه روی یک سرور را دارد که ممکن است برای بعضی سازمان‌ها مناسب و برای برخی دیگر نیاز به مانیتور شدن تعداد بیشتری دستگاه باشد.

پشتیبانی از پروتکل SNMP

پروتکل SNMP در اکثر تجهیزات شبکه مانند سوئیچ‌ها، روترها و سرورها می‌باشد و با جمع‌آوری اطلاعات مربوط به شبکه، حافظه‌ها، CPU و … نقش بزرگی در مدیریت شبکه دارد که این نرم‌افزار از این پروتکل پشتیبانی می‌کند.

مانیتورینگ ماشین‌های مجازی

زبیکس (Zabbix) با استفاده از قابلیت جست‌و‌جوی عمیق به آسانی آمار و داده‌های مرتبط با سیستم‌های مجازی VMware مانند VMware vCenter یا vSphere را تشخیص داده و برای هرکدام از آنها میزبانی برای مانیتورکردن ایجاد می‌کند.

مانیتورینگ سخت‌افزاری

این سیستم مانیتورینگ می‌تواند بدون هیچ واسطه‌ای سخت‌افزارهایی که دارای قابلیت IPMI (Intelligent Platform Management Interface) می‌باشند را به طور مستقیم شناسایی کند و اطلاعاتی مانند وضعیت هارد دیسک، CPU ، فن‌ها، درجه حرارت و … را حتی در زمانی که سیستم خاموش می‌باشد، دریافت کند.

مانیتورینگ بدون عامل نرم‌افزاری

نرم افزار Zabbix با استفاده از Agent (عامل نرم‌افزاری) عمل مانیتورینگ را بر روی سیستم‌ها انجام می‌دهد اما گاهی اوقات بعضی از سیستم‌ها از Agent پشتیبانی نمی‌کنند. طراحی این سیستم به گونه‌ای است که می‌تواند بسیاری از سرویس‌های اصلی مانند POP، IMAP، SMTP، SSH، FTP،WEB SERVER  و بسیاری از سرویس‌های خاص دیگر را بدون احتیاج به Agent و یا دیگر روش‌های مانیتورینگ، کنترل نموده و تجزیه تحلیل کند.

مانیتورینگ سرورهای جاوا

بعد از نسخه 2 زبیکس قابلیت جدیدی به زبان جاوا به نام Zabbix Java Gateway را ارائه داد که امکان مانیتورکردن نرم‌افزارهای مبتنی بر جاوا با استفاده از JMX (Java Management Extensions) ایجاد نمود. زبیکس درخواست‌های مورد نظر را با استفاده از JMX به سمت Zabbix Java Gateway ارسال می‌کند و توسط آن به سمت سرور بدون هیچ نرم‌افزار دیگری ارسال می‌شود.

سفارشی‌سازی با زبیکس (Zabbix)

هیچ محدودیتی در زبان برنامه‌نویسی برای زبیکس وجود ندارد و شما می‌توانید از Python، Perl،Shell و یا هرچیز دیگری برای توسعه و یا سفارشی‌سازی این مجموعه استفاده کنید وآن را برای هر محیطی و یا برای گرفتن هر داده‌ای از سیستم‌ها حتی دستگاه‌های غیر طبیعی آماده کنید.

زبیکس (Zabbix) چیست؟
معماری زبیکس Zabbix

معماری زبیکس

زبیکس از چندین جزء مهم تشکیل شده است:

  • Server
  • Database Storage
  • Web Server
  • Proxy
  • Agent
  • Data Flow

Server : هسته اصلی و مرکزی زبیکس بوده و تمامی پیکربندی‌ها، نمودارها و عملیاتی که بر روی داده‌های ذخیره شده است، توسط این بخش انجام می‌شود.

Database Storage : تمامی اطلاعات پیکربندی و جمع‌آوری شده درون پایگاه‌داده ذخیره می‌شود که این پایگاه‌داده ممکن است MySQL، SQL Server و یا Oracle باشد.

Web Server: توسط هر پلتفرمی که روی سروری که زبیکس در حال اجرا هست می‌توان با استفاده از رابط کاربری به آن دسترسی داشت.

Proxy: در محیط‌هایی که نمی‌توان به طور مستقیم به سیستم‌ها دسترسی داشت، زبیکس پروکسی اطلاعات را از سیستم‌ها دریافت می کند و به زبیکس سرور ارسال می‌کند.

Agent: عاملی است که داده‌های مانیتورینگ هدف شامل برنامه‌ها و منابع را به زبیکس سرور ارسال می‌کند.

Data Flow: جریان کاری در زبیکس را شرح می‌دهد.

محیط و سربرگ‌های زبیکس

محیط و سربرگ‌های زبیکس

تب Monitoring: اطلاعاتی که توسط نرم‌افزار به صورت ویژوالی آماده شده است مانند اطلاعات ردیفی، گراف، نقشه و … وجود دارد.

تب Inventory: این تب سیستم مدیریت موجودی نام دارد و یک نمای کلی از هر چیز را با اطلاعات کامل‌تر نمایش می‌دهد.

تب Reports: در این تب گزارش‌های شخصی‌سازی شده مانند گزارش‌های وضعیت زبیکس و یا Triggers top 100 قابل مشاهده است.

تب Configuration: این تب برای کانفیگ نمودن تنظیمات مربوط به Hosts، Host Group، Templates، Actions و … استفاده می‌شود و فقط ادمین و سوپر ادمین قادر به دیدن این آیتم می‌باشند.

تب Administration: از این تب برای توابع مدیریتی مانند Authentication، Media Types و یا ایجاد یوزر استفاده می‌شود که فقط در دسترس سوپر ادمین می‌باشد.

مقایسه نرم‌افزار Zabbix و PRTG

نرم‌افزارهای Zabbix و PRTG از بهترین نرم‌افزارهای مانیتورینگ شبکه از نگاه مدیران شبکه می‌باشد. در این مقاله به برخی از شباهت‌ها و تفاوت‌های این دو نرم‌افزار می‌پردازیم:

 

شباهت‌های نرم‌افزار Zabbix و PRTG

هر دو نرم‌افزار از پروتکل‌های مختلف مانند SSH، SNMP و یا WMI که بعضی به صورت اختصاصی و بعضی به صورت اشتراکی برای مانیتورینگ طراحی شده‌اند، استفاده می‌کنند. از دیگر شباهت‌های این دو نرم‌افزار می‌توان به ارائه نمودارهای مختلف از اطلاعات بدست آمده، قابلیت رسم نقشه، ارائه گزارش‌های حجم ترافیک‌های ارسال شده و دریافت شده و … اشاره کرد.

 

تفاوت‌های نرم‌افزار Zabbix و PRTG

یکی از مهمترین تفاوت‌های این دو نرم‌افزار، Open Source بودن نرم‌افزار Zabbix می‌باشد که با نصب بر روی کرنل‌های لینوکسی قابلیت توسعه برای هر شخص وجود دارد اما نرم‌افزار PRTG صرفا برای سیستم‌عامل‌های ویندوزی طراحی شده و قابلیت ارتقا توسط اشخاص وجود ندارد و صرفا از طریق آپدیت‌هایی که از شرکت Paessler ارائه می‌شود ارتقا می‌یابد.

در نرم افزار Zabbix تعداد سیستم‌ها به تعداد نامحدود می‌باشد اما در نرم‌افزار PRTG بعد از خرید لایسنس، تعداد 10000 سنسور قابل اضافه کردن می‌باشد که ممکن است در شبکه‌های Enterprise ناکافی باشد.

نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار PRTG برخلاف Zabbix که نیاز به نصب پایگاه‌داده، وب‌ سرور و … دارد، بسیار ساده می‌باشد.

برای راه‌اندازی نرم‌افزار PRTG حداقل به 3 الی 4 گیگابایت RAM احتیاج داریم در صورتی که نرم‌افزار Zabbix می‌تواند با حداقل 1.5 گیگابایت رم راه‌اندازی شود.

امیدوارم اطلاعات مدنظرتان را از این مقاله بدست آورده باشید می‌توانید سوالات خود را ازکارشناسان ما در مدیران امن نگار پارتاک بپرسید.

 

این پست چقدر مفید بود؟

میانگین امتیاز / 5. تعداد آرا:

تاکنون امتیازی ثبت نشده است! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید